.

Wednesday, January 22, 2014

Fotografi Dan Percetakan Perkahwinan

Nama: mohd khairul
Email: ayob2345@yahoo.com.my
Website:
Tajuk: Fotografi Dan Percetakan Perkahwinan
Iklan: Salam 1 Malaysia..

Tergerak untuk saya menulis artikel ini tetapi bukan bermaksud untuk menyinggung sesiapa sekadar berkongsi pandangan agar bakal pengantin boleh merancang keperluan majlis perkahwinan dengan lebih baik dan sempurna. Ada sesetengah bakal pengantin sangat menitik beratkan penampilan majlis mereka dengan cukup gah dan hebat sehingga mencetuskan satu fenomena baru di sesuatu kawasan. Gaya penampilan majlis dan pakaian mereka menjadi inspirasi kepada bakal pengantin yang lain sehingga ada yang mencemburuinya.

Dalam keghairahan mereka berbelanja besar untuk penampilan majlis akhirnya mereka hanya dapat memperuntukkan untuk upah jurufoto hanya RM300 sahaja. Adakah berbaloi jika majlis anda gah tetapi upah jurufoto hanya RM300? Sesungguhnya tidak sama sekali. Jurufoto tidak akan berkerja lebih untuk harga itu. Apa tidaknya jumlah RM300 tidak balik modal langsung dari segi masa, hari, tenaga, peralatan kamera, bateri, bill utiliti, minyak kereta, tol, kos luar jangka, dan lain-lain lagi. Sekiranya ada jurufoto yang sanggup dengan harga RM300 dengan memberikan bermacam item, percayalah itu jurufoto kebajikan namanya.

Memperuntukan harga yang rendah jangan mimpi anda akan memperolehi gambar yang hebat dan menarik segah penampilan majlis kerana nilai seseorang jurufoto terletak pada kemahiran dan pengalamannya bukan pada kameranya. Rakan saya pernah manggunakan kamera DSLR tahap beginner sahaja tetapi hasilnya boleh mengatasi kamera DSLR tahap Pro. Kenapa saya berkata bergini sebab saya pernah bertanya pada rakan seperjuangan dan uji mereka. Rata-rata kata mereka hasil beliau dari kamera yang mahal (Pro) walhal beliau hanya guna kamera DSLR tahap beginner sahaja. Jadi disini saya bukan nak cerita betapa hebatnya beliau tetapi saya nak cerita betapa bernilainya pengalaman dan kemahiran seseorang jurufoto itu.

Peruntukan sekurang-kurangnya RM1,000 sudah memadai untuk masa kini tetapi sekiranya anda sangat menitik beratkan foto, peruntukan sekurang-kuranya antara RM2,000 hingga RM4,000 sudah memadai. Anda bayar lebih anda akan dapat lebih baik. Photography jangan dilihat sebagai objek sahaja, seperti harga album atau gambar yang di cuci, tetapi lihatlah dari sudut seni yang memiliki kepakaran, kemahiran dan pengalaman luas.

Sekian.

Keterangan lanjut sila ikuti link ini: http://goo.gl/S8ytuv
Ip Pengirim: 124.13.38.230

No comments:

Post a Comment




WEBSITE IKLAN PERCUMA

.
BANNER SAHABAT